TVA (Throttle Valve Actuator) je klapna koja se nalazi na usisnoj grani na dizelskim i benzinskim motorima. Kod benziskih motora njegova funkcija je nezamljenljiva i ne može da se odjavi tako da se nastavak teksta odnosi samo na TVA koje se nalaze na dizel motorima. TVA na dizel motorima imaju tri osnovne funkcije: sprečavaju da motor ode u "iber turu", "umiruju" motor kod gašenja i sprečavaju da na ugašen motor bila sto može da uđe u usisnu granu. Prva funkcija je bitna kada motor počne da (obično zbog pokvarene turbine) usisava motorno ulje u cilindre tkz. "iber tura", tada se gašenjem motora TVA zatvara i prekida dotok ulja i vazduha u motor. Druga funkcija je bitna kod svakodnevnog gašenja motora, jer okretanjem ključa prilikom gašenja automobila, klapna se zatvara i motor se umiruje od stresanja i vibracija jer se mnogo brže zaustavlja kada je klapna zatvorena. Treća stavka je bitna kod održavanja motora, transporta, zamene... Problem sa TVA obično nastaje skupljanjem gareži, što je slučaj i kod EGR ventila. To dovodi do mehaničkog blokiranja, a kasnije i do elektronskog kvara same klapne.
Najčešći simptomi neispravne TVA su: · Nemiran rad motora u praznom hodu · Zvuk kliktanja koji dolazi iz klapne · Manja snaga motora uz pojavu preteranog dima iz auspuha · Limitiranje snage motora (safe mod, limp mode) · Pojava MIL lamipice (check engine lamp) · Prestanak regeneracije DPF-a i začepljenje istog
Postoji nekoliko načina kako može da se reši problem TVA: · Skidanjem i čišćenjem - ako je problem u mehaničkom začepljenu to može da pomogne, ali ako je problem elektronske prirode samo čišćenje neće pomoći · Polovna TVA - vredi pravilo kao i za svaku polovnu stvar ,može da traje dugo, a može već sutradan da se pokvari · Nova TVA - to će sigurno rešiti problem narednih 20 000 km koliko otprilike treba da se ponovo zagaravi TVA nakon zamene, ali je problem i cena s obzirom da nova TVA nije jeftina · Odjavljivanje TVA iz motornog računara - jedino trajno rešenje svih problema koje TVA može da prouzrokuje ali isto tako, zaštitne funkcije koje TVA ima biće isključene pa tako i ovo odjavljivanje nosi i određene rizike
Ispravnim i kvalitetnim odjavljivanjem TVA motor će raditi potpuno ispravno bez ikakvih lampica, grešaka i limp modova. Takođe DPF će nastaviti da radi regeneracije u propisanim intervalima. Prilikom tehničkog pregleda neće moći da se primeti odjavljivanje TVA i vozilo će proći sve ECO testove.